منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
نویسندگان
نظرسنجی
هدیه برای سلامتی و فرج امام زمان(عج)







آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • کل بازدیدها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین به روز رسانی :
  • تعداد نویسندگان : [عبدالحسین میهن پرست]
  • تعداد کل مطالب :
  • .

    روزشمار محرم عاشورا
    مراجع تقلید

     آیت الله سید علی خامنه ای (مد ظله العالی)
    خامنه ای
     آیت الله جواد تبریزی (رحمة الله علیه)
    تبریزی
     آیت الله محمد تقی بهجت (رحمة الله علیه‌)
    بهجت
     آیت الله نوری همدانی (مد ظله العالی‌)
    همدانی

    صافی
     آیت الله ناصر مکارم شیرازی (مد ظله العالی‌)
    مکارم شیرازی
     آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
    لنکرانی
     آیت الله سید علی سیستانی (مد ظله العالی)
    سیستانی
     آیت الله وحید خراسانی (مد ظله العالی )
    خراسانی
     آیت الله جوادی آملی (مد ظله العالی )
    آملی
     آیت الله جعفر سبحانی (مد ظله العالی)

    جهت دریافت كد لوگوی مراجع كلیك كنید
    رب الکریم
    روزشمار فاطمیه روزشمار فاطمیه

    دعای فرج
    دعای عظم البلا ساعت فلش مذهبی ذکر روزهای هفته
درباره

جستجو
آرشیو مطالب
صفحات مجزا
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی
دعای عظم البلا

ابر برچسب ها


الهم صل علی امیرالمؤمنینَ و وصی رسول رب العالمین عبدک و ولیک و اخی رسولک و حجتک علی خلقک و آیتک الکبری و النبا العظیم.

 مقدمه:

جالبترین سطور زندگانی بشر آن است که بتواند شمع روشن راه تاریک دیگران گردد و هر اندازه تحولات دوران زندگی یک فرد بر روحانیت و خلوص نیت نزدیکتر باشد و مشعله داری و هدایت قرار گرفته باشد اثر آن در ارشاد و دلالت مردم عمیق تر است.

درخشان ترین مظاهر تحولات روحانی که بر اساس هدایت و ارشاد قرار گرفته بود دوران زندگانی حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) می باشد که از آغاز ولادت تا انجام شهادت اعجاب آور و حیرت انگیز است. 63 سال زندگی با ابر از نیروهای متضاد غرائز و قوای درونی و شگفت آور است این زندگانی متکی بزندگانی دیگری بوده که تفکیک آن از هم غیر قابل امکان است و آن زندگانی پیغمبر اسلام(ص) می باشد که با هیچ منطق نمی توان زندگانی اجتماعی این دو را از هم جدا نمود.

حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب ارواحنا فداه بزرگترین شخصیت بشری است که پس از پیغمبر(ص) مظاهر قدرت الهی را از خود بروز داد و بسیاری از کلمات را ترجمه و معنی کرد که اگر او نبود این کلمات بدون مفهوم خارجی مانده بود. شجاعت- سخاوت- عدالت- عبادت- زهد و تقوی از آنجمله است.

این شخصی که اکنون مورد بحث ما می باشد دو نوع زندگی دارد یکی از نظر حسب و نسب- مولود و میلاد و تربیت و خوراک و سیر مخصوص و خصال فردی و غرائز طبیعی و زنا شوئی و اولاد و خاندان و امور طبیعی مزاج و تحولات نشو و نما که با سایر افراد بشر فرق داشته.

دیگر زندگانی معنوی و بروز مظاهر قدرت و نیروی آزادی و اعمال قوای دماغی و شخصیت روحانی است که آنهم در محیط بشریت بی نظیر و بجائی رسیده که آن را تا مرز واجب برده اند و بحد ستایش رسانیده اند در این زندگی نشوءِ و ارتقای روحانی او بسر حد کمال اعتلا یافت که تعریف خصال معنوی او درخور قدرت بیان و قلم بشری نیست.

امیر المؤمنین علی(ع) مرد حق و حقیقت بود جز به عدالت و نظم مطلق به هیچ چیز توجه نداشت او از کسی بیم نداشت و به چیزی طمع نمی کرد. از دوران خورد سالی  تا سالخوردگی در تمام شئون زندگی با سایرین امتیاز داشت.

او مرد عمل و مبارز میدان تقوی بود. در تمام کلماتش توحید و عدالت اجتماعی هدف او بود. هیچ کس را مزیت و ترجیح نمی داد مگر از راه تقوی. در تقشیم اموال و ذخایر و غنائم جگر گوشه ای با غلامش مساوی بودند.

او دارای ایمانی استوار و فداکاری دامنه داری بوده. جانبازی او در اسلام؛ سابقه او در دین از سطور برجسته زندگی او و تاریخ است.

ما می خواهیم میلیونها کتاب که در باره زندگی و فضیلت علی بن ابی طالب(ع) نگاشته شده خلاصه کنیم و در این چند صفحه بنویسیم تا مقدمه مطالب بعد واقع شود.

آفتاب وجود علی بن ابی طالب(ع) که با نور محمدی(ص) مشترک بود در سیزدهم ماه رجب سال 35 میلاد محمدی(ص) از افق خانه کعبه و مشرق دامن آمنه بنت اسد تابش کرد.

63 سال و دو ماه و 15 روز عمر کرد و در 21 ماه رمضان سال چهلم هجرت شهادت یافت، 32 سال و 7 ماه و 15 روز در مکتب نبوت استفاضه می کرد. 10 سال و 4 روز قبل از بعثت و 12 سال و 7 ماه و 1 روز بعد از بعثت، مدت خلافتش بنقل از شیخ مفید پس از 24 سال و 6 ماه خلافت ابوبکر، عمر، عثمان 5 سال و 6 ماه و 22 روز بود.(ارشاد مفید ص5)

باتفاق کلیه نویسندگان از دوست و دشمن، موافق و مخالف که آثار بسیاری از آنها در این کتاب می بینیم علی(ع) از دانشمند ترین و با عظمت ترین مردان عالم وجود است. از سن 6 سالگی در مکتب رسالت و نبوت به کسب دانش و بینش مشغول شد و تحت تأثیر مقام تسلیم محض بود و بدون رضای او قدم بر نمی داشت و بدون اجازه او قدم بر نمی داشت و بدون اجازه او اقدام به کاری نمی کرد.

علی(ع) خوب دریافته بود که باید از چشمه سار نبوت سیراب گردد و از گنجینه معارف حق محمدی(ص) بهره مند شود.

علی(ع) بحد کمال از چشمه سار علوم آسمانی از پیغمبر استفاده کرده و باتفاق کلیه فلاسفه جهان و دانشمندان گیتی که واقف به دانش و بینش و آثار باقیه او هستند امیرالمؤمنین علی(ع) از بزرگترین دانشمندان عالم وجود و کامل ترین اساتید دانشگاه گیتی می باشد.

دوازده تألیف و کتاب نهج البلاغه و سیزده هزار کلمات قصا ر او بهترین نمونه قدرت و نیروی علمی اوست و روی همین نیرو فرمود: ایها الناس سلونی قبل ان تفقدونی.

زندگانی علی(ع) باعتراف تمامی صحابه و حتی بنی امیه که دشمن و رقیب او بودند در عبادت و آبیاری و غرس نخلهای خرما و آبکشی در نخلستانها و بیداری شب و آب و نان و خرما بدرب خانه ایتام و بیوه زنان بردن و با بی آلایشی درب دکانی نشستن و مردم را موعظه کردن و لباس وصله دار پوشیدن و در نهایت تواضع و فروتنی با مساکین بسر بردن و آنی از خدا غافل نشدن روزگار روزمره علی(ع) را نشان می دهد.

علی اول مردی بود که اسلام آورد و بشمشیر او ابواب فتح و فیروزی برای اسلام باز شد که گشودن درب قلعه خیبر و قتل عمر و بن عبدود در خندق که موجب حدیث « ضربة علی یوم الخندق افضل من عبادة الثقلین »گردید از فعالیت های بارز اوست.

در زهد و تقوی تا کنون هیچکس حتی مخالفین و ابابکر و عثمان و معاویه نسبت به زهد او کلمهٔ مخالفی نگفته و همه می دانستند که علی(ع) شبها هزار رکعت نماز می خواند و روزها به گرسنگی گذارده و روزه داشت و افطار خود را به یتیم و مسکین ایثار فرمود که آیه « و یطعمون الطعام علی حبه مسکیناً و یتیماً و اسیراً » نازل شد.

علی(ع) هیچگاه رو ترش نکرد با آنکه 25سال حق او را ضایع کردند و بر خلاف رویه دستور اسلامی قدم بر نداشت. حتی در موقع کشتن عمروبن عبدود که آب دها بر صورت علی انداخت و بر خاست و پس از تسکین نفس برای رضای خدا سر دشمن را از بدن جدا کرد و چون به دنیا نظر نداشت از زرهٔ او که یک حلقه طلا و یک حلقه نقره بود صرف نظر نمود.

علی(ع) در لیلة الهریر که سخت ترین جنگ شبهای صفین بود شخصاً نهصد کس را به دست خود کشت و آن روز مسلسل و گلوله که نبود با شمشیر دشمن را نابود می کردند و این نهایت قوت و ضرب شصت و نیروی بازوی علی(ع) را نشان می دهد.

پدر علی(ع)

عمران یکی از ده پسر عبدالمطلب بود که مکنی به ابوطالب و ملقب به شیخ بطحا گردید.

از شعرای معروف عرب و از قهرمانان و ابطال بشمار می رفت.

از سطور برجسته زندگانی ابوطالب دو سطر است.

اول کفالت محمد امین برادر زاده یتیم خود و دوم حمایت از منظور مقدس او بود. در این راه بیش از 53 سال خدمت و فداکاری کرد.

ابوطالب چهار پسر داشت که آخری علی(ع) بود و از همه کوچکتر روحاً بزرگتر و تربیتاً نیکوتر گردید.

دست قدرت همانطور که محمد(ص) را به ابوطالب سپرد علی(ع) را به محمد(ص) واگذار کرد و 33 سال در حمایت و کفالت و تربیت او قرار داد.

تولد ابوطالب 54 سال قبل از اسلام–وفاتش 10 سال بعد از اسلام بود و شرح حال او را در جلد«پیشوای اسلام »نگاشتیم.

این عواطف متبادل ابوطالب با محمد و محمد با علی از سطور برجسته تاریخ بشریت است که سطر بسطر و کلمه بکلمه چنان از یکدیگر تشکر و تقدیر کردند که تا آنجا که وحدت روحی و جسمی و برادری و برابری وظیفه همه در باره آنها ثابت گردید.

مادر علی(ع)

فاطمه بنت اسدبن هاشم بن عبد مناف مادر علی(ع) از زن های نادره بود او شوهرش ابوطالب در دو رشته به هاشم می پیوندند. فاطمه اول زنی است که از مکه به مدینه پیاده مهاجرت کرد او اول زنی است که پس از خدیجه با پیغمبر(ص) بیعت کرد او اول زن هاشمیه است که خلیفه هاشمی بوجود آورد.(ابن جوزی ص 33)

فاطمه بنت اسد در زندگی پیغمبر(ص) با شوهرش ابوطالب حمایت و پشتیبانی را نمود لذا در روز وفاتش علی آمد نزد پیغمبر(ص) پریشان بود رسول خدا فرمود یا اباالحسن چرا پریشانی گفت مادرم درگذشته پیغمبر فرمود این پیراهن مرا کفن او کنید برخاست و برای تجهیز فاطمه رفت و پیراهن خود را برای کفن او اختصاص داده و امر کرد اسامة بن زیدو ابوایوب انصاری و عمربن الخطاب و اسود غلم او قبر فاطمه را کندند و پیغمبر(ص) بدست خودش لحد را گذاشت.

و قال: الله الذی یحیی و یمیت و هوحی لایموت الهم اغفر لامی فاطمه بنت اسد و لقنها حجتها و وسع علیها مدخلها بحق نبیک محمد الانبیاء الذی من قلبی فانک ارح الرحمین.

به پیغمبر(ص) گفتند یا رسول الله تو با هیچکس چنین نکردی که با فاطمه کردی، فرمود: او بهترین خلق خدا بود و من پیراهن خود را برای کفن او دادم تا از فشار قبر در امان باشد.(ارشاد ص 3- فصول المهمه ص14- بحارج 9 ص 20 وص 40)

فاطمه از روات حدیث است که از پیغمبر(ص) روایت حدیث کرده 46 حدیث از او در صحیحین نقل کرده اند.

اصحاب رجال می نویسد او اهل صلاح و دین بود و پیغمبر اکثر او را در اطاقش زیارت می کرده و احترام بسیار می گذاشته است او با پیغمبر(ص) به مدینه مهاجرت کرد و بمنزله مادر مهربان برای پیغمبر(ص) بود.

وفات فاطمه در مدینه رخ داده،(استیعاب عبدالبر- طبقات ابن سعد)

 و آنجا مدفون شده است در مشرق بقیع غرقد است. فاطمه بنت اسد از مؤمناتی است که سابقه ایمان داشته و همانطور که حمزه و جعفر به ارشاد ابیطالب اسلام آورده او خود اسلام آورده.(زهرة الادباء فی شرح لامیة شیخ البطحاءص5)

در اعلام النساء و تذکرة الخواتین و سایر کتب رواة از او نام برده و او را به تقوی و فضیلت اخلاقی ستوده اند.

دست قدرت شخصیتی بزرگ از صلب ابوطالب در رحم فاطمه انتقال داده و تربیت کرد و بوجود آورد که از هر جهت زندگی او جالب توجه است. (اعلام النساء ص 1137 ج3)

مولود و میلاد:

ان الله تبارک و تعالی خلق علیاً من نوری و خلقتنی من نوره و کلانا نور واحد... رسول الله(ص)

خلقت نور علی از نور من و نور من از نور علی و هر دو از یک نور خلق شدیم.

این حدیث با تولد علی(ع) در خانه کعبه به تواتر است و ما در کتاب دیگر از 16 نفر بزرگترین مورخین نقل کرده ایم ابوطالب گوید:

ادعوک رب البیت و الطواف ............. بالولد المحبوب با لعفاف

در روز جمعه 13 رجب منادی ندا در داد که: ایها الناس ولد فی الکعبه ولی الله عز و جل.

شاعر فارسی زبان گوید:

در این مه از افق کعبه شد بخلق پدید ................. بشام سیزدهم ماه چهارده پیدا

صفی علی شاه گوید:

به 13 در رجب آن بی قرین ............ عیان شد از سر خفا بر زمین

ظهور حق شد بچنین ماه و روز ........ منت خدا را بظهوری چنین.

 

چگونه علی در کعبه متولد شد.

شیخ ابو جعفر طوسی در کتاب امالی آورده است که عباس بن عبدالمطلب و یزیدبن قعنب با جمعی از بنی هاشم در برابر خانه کعبه نشسته بودند ناگاه فاطمه بنت اسد مادر حضرت امیرالمؤمنین(ع) آمد و مدت حمل او تمام شده و اثر حمل او ظاهر گشته بود و مجال بیرون رفتن نداشت پس روی نیاز به درگاه بی نیاز آورد و گفت ای صاحب خانه و ای معبود یگانه من اقرار آوردم به تو و بآنچه رسول تو از پیش تو آورده و بهر پیغمبری از پیغمبران تو و بهر کتابی که فرستاده ای و من تابع دین جد خود ابراهیم خلیلم که این خانه را بنا کرد پس سؤال می کنم از تو بحق این خانه و بحق آن کسی که آن را بنا نهاد و بحق فرزندی که در شکم من است و با من سخن می گوید و انیس من است به سخنان خود و اقرار دارم که این مولود یکی از دلایل و آیات الوهیت و وحدانیت تو است این ولادت را بر من آسان گردان گویند چون دعای فاطمه تمتم شد دیدیم دیوار شکافته شد و فاطمه به درون خانه رفت و از نظر ما غائب شد و دیوار خانه بحال اول باز آمد به نوعی که شکاف آن پیدا نبود باذن الله تعالی بعد از ملاحظه این امر غریب اراده کردیم در خانه را بگشائیم تا بعضی از زنان ما به نزد فاطمه روند و او را پرستاری نمایند هر چند سعی و قوت نمودیم در باز نشد دانستیم که خالی از سری نخواهد بود فاطمه مدت سه روز در آنجا بود و احدی را از او خبری نبود. راوی گوید در این مدت پیوسته بین مردم بر سر کوچه ها و بازارها از این قضیه داستانه در میان بود و زنان در خانه ها از این امر عجیب سخنها می گفتند چون روز چهارم شد دیدیم همان موضع شکافته شد و فاطمه بیرون آمد و علی را بر سر دست گرفته و گفت ای گروه مردم بدانید که حق تعالی مرا از میان همه برگزید و بر همه زنان پیشین تفضیل داده حق تعالی آسیه دختر مزاحم را از میان زنان برگزید و او در پنهان خدا را می پرستید در حالی که نمی توانست او را در آنجا بندگی کند مگر از روی اضطرار و همچنین مریم دختر عمران شاخهٔ خشک درخت خرما دربیابان بجنبانید برای او رطب تازه ریخت و حق تعالی مرا برگزید و بر این دو زن بلکه همه زنان عالم که پیش از من آمدند برتری داد و در خانه خود برد و از طعام ها و از میوه های بهشت مرا روزی گردانید و چون فرزندم متولد شد از هاتف غیب ندای لاریب شنیدم که ای فاطمه این مولود را علی نام کن زیرا که نام من علی اعلی است و من او را از قدرت و عزت و جلال و عدل خود آفریدم و نام او را از نام خود جدا کردم و او را از خود تربیت نمودم و به آداب خویش متأدب گردانیدم و او اول کسی است که در باب خانه من اذن خواهد گفت.

ابن مغازلی شافعی این روایت را چنین نقل می کند که در قبرستان بودیم یک نفری آمد از او پرسیدم چه خبری تازه داری حکایتی را شرح داد که فاطمه به درون خانه رفته و شکاف دیوار متصل شده و درب خانه هم باز نمی شود تا سه روز که گروهی انبوه در انتظار بودند و فاطمه با مولود خود علی از همان شکاف بیرون آمد.( کفایة الخصام ص 41)

واقعه تولد امیرالمؤمنین در خانه کعبه و شکافته شدن دیوار خانه و داخل شدن فاطمه و توقف او سه روز درون کعبه و انتظار مردم در مسجدالحرام و بیرون آمدن فاطمه در حالی که فرزندش را سر دست داشت و اینکه لوح سبزی بر دامن او  فرود آمد و صدایی شنیده شد که نام او را علی بگذارید و فرح و انبساط پیغمبر(ص) و ابوطالب از تولد علی یک امر متواتر تاریخی است که کلیه فرق مسلمین در آن اتفاق دارند و ما اکنون برخی از کتب سنت و جماعت را که در این باره نوشته اند یاد آور می شویم که علاقه مندان بدان مراجعه کنند.( مسعودی در مروج الذهب ص76ج-2 ابن صباغ مالکی در فصول المهمه ص 41 و... )

این مولود عجیب در خانه خدا پا بعرصهٔ وجود نهاد و در خانه خدا به رحمت ایزدی پیوست حرف حق در دو لبش بود که به این جهان آمد و نماز در زبانش بود که شهید راه حق شد. تولدش کلیه زنان و مردان مکه را به حیرت انداخته  و از حوادث تاریخی گردید.

در 13 رجب سال سی ام عام الفیل بود که این حادثه شگفت آور رخ داد و کلیه مورخین و وقایع نگاران را بظبط آن مجبور ساخت.

در بسته بداد خانهٔ خود بعلی ............ یعنی که علی است خانه زاد معبود

این موعود در کعبه خانه زادی بود که خدمات بی نظیری برای ارتقاء خانه خدا کرد و تاریخ شاهد این گفتار است:

در منقبت علی نه چون است و نه چند ...... در خانهٔ حق زاده به اقبال بلند

بی فرزندی که خانه زادی دارد ....... شک نیست که باشدش بجای فرزند

حمیری در میلاد علی(ع) گوید:

علیست صاحب عز و جلال و رعفت و شأن

 علیست بحر معارف علیست کوه وقار

 

دلیل رعفت شأن علی اگر خواهی

بدین کلام دمی گوش خویشتن می دار

 

چو خواست مادرش از بهر زدانش جائی

درون خانهٔ خاصش بداد جا جبار

 

زبهر مدخل آن پیشوای خیل زنان

شکافت حضرت ستار کعبه را دیوار

 

پس آن مطهره با احترام داخل شد

در آن مکان مقدس بزاد مریم وار

 

برون چه خواسته که آید پس چهرم روز

ندا شنید که رو نام او علی بگذار

 

حدیث و وحدت نور

یا علی خلقت انا و انت من نورالله تعالی

انت من اهوی و من اهوی انا ...... نحن روحان حللنا بدنا

من کیم لیلی و لیلی کیست من ..... ما دو یک روحیم اندر دو بدن

در موضوع عظمت نور محمد و آل محمد و اینکه موجودات بطفیل وجود خمسه طیبه بوجود آمدند و عالم اشباحی از انوار خمسة النجبا می باشد از طریق سنت 19 حدیث و از طریق شیعه 14 حدیث وارد شده است.

1- شیخ ابراهیم بن محمد بن ابی بکربن حسن بن محمد بن حمویة الحموینی که از اعیان و اکابر علمای عامه است در کتاب فرائدالسمطین فی فضایل المرتضی و البتول و السبطین باسناد خود از ابن عباس روایت می کند که از پیغمبر(ص) شنیدم که آن حضرت به علی(ع) فرمود:( یا علی خلقت نا و انت من نورالله تعالی ) یعنی من و تو از نور حق تعالی آفریده شده ایم.

و در روایت دیگر فرموده خدای تعالی چند نام از نامهای خود برای ما جدا ساخته او محمود است و من محمد او علی است و برادر من علی او فاطر است و دخترم فاطمه او حسن است و دو پسرم حسن و حسین و نام من در دیوان نبوت است و نام علی در دیوان خلافت و شجاعت پس من رسول خدایم و علی شمشیر خداست.

در روایت ابن بابویه دارد که نام اوصیاء بخط سبز بر طرف راست عرش به 12 نور پدیدار بود که اول آنها علی و آخر آنها مهدی بود و حدیث شریف کساء مؤید این گفتار است و اخیراً علامه نسا به مرعشی آقای نجفی مقیم قم آن حدیث را با اسناد خود روایت و طبع نموده اند.( کسانیکه حدیث شریف کساء را بیان کرده اند عبارتند: از منتخب کبیر شیخ طریحی صاحب مجمع البحرین که معروف به بیاض فخری است- در رو غرر شیخ بزرگوار دیلمی و....)

 

صورت علی(ع)

من اراد ان ینظر الی ابراهیم فی حلمه والی نوح فی حکمه و الی یوسف فی جماله فلینظر الی علی بن ابیطالب (نبوی)

هرکس بخواهد ابراهیم را بنگرد با حلم او و نوح را با حکمت او یوسف را با جمال او بصورت بی مانند علی(ع) نظر کند. علی در زیبائی پس از پیغمبر بی نظیر بوده یک هیئت معتدل و متناسب و یک قامت ورزیده و قوی داشت که توانست روحیات خود را با قوای جسمانی بروز دهد و از خود آثاری بگذارد که چشم روزگار ندیده است.

در وصف جمال زیبای آن حضرت می نویسد و چنین وصف کرده است:

 

قمر رنگی زرخسارش       بشر را مهر دیدارش                          

رخش مهری فروزنده       از آن جان خرد زنده

بهشت از خلق ابوئی        بجنب حشمتش گوئی

زجودش قطرهٔ قلزم         خیالش قبلهٔ مردم

ستاره گوی میدانش         زلعل سم یکرانش

زمین آثاری از حزمش     اجل در پهنه رزمش

شکر طعمی ز گفتارش     نهان چون روح در اعضا

لبش یاقوتی ارزنده          از این نطق سخن گویا

محیط از جود او جوئی...  کران در گنبد مینا

زرویش پرتوی انجم ...    رواقش کعبهٔ دلها

هلال عید چو گانش  ...   غباری تودهٔ غبرا

فلک معشاری از عزمش ... ندارد دم زدن یارا

خرد طفل دبستانش .....   قمر شمع شبستانش

بمهر چهر رخسارش ...   ملک حیران تر از حربا

 

(چهارده معصوم(ع)- حسین عمادزاده – ص 357)

«گردآورنده:عبدالحسین میهن پرست»

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو | Buy Website Traffic