منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
نویسندگان
نظرسنجی
هدیه برای سلامتی و فرج امام زمان(عج)







آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • کل بازدیدها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین به روز رسانی :
  • تعداد نویسندگان : [عبدالحسین میهن پرست]
  • تعداد کل مطالب :
  • .

    روزشمار محرم عاشورا
    مراجع تقلید

     آیت الله سید علی خامنه ای (مد ظله العالی)
    خامنه ای
     آیت الله جواد تبریزی (رحمة الله علیه)
    تبریزی
     آیت الله محمد تقی بهجت (رحمة الله علیه‌)
    بهجت
     آیت الله نوری همدانی (مد ظله العالی‌)
    همدانی

    صافی
     آیت الله ناصر مکارم شیرازی (مد ظله العالی‌)
    مکارم شیرازی
     آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
    لنکرانی
     آیت الله سید علی سیستانی (مد ظله العالی)
    سیستانی
     آیت الله وحید خراسانی (مد ظله العالی )
    خراسانی
     آیت الله جوادی آملی (مد ظله العالی )
    آملی
     آیت الله جعفر سبحانی (مد ظله العالی)

    جهت دریافت كد لوگوی مراجع كلیك كنید
    رب الکریم
    روزشمار فاطمیه روزشمار فاطمیه

    دعای فرج
    دعای عظم البلا ساعت فلش مذهبی ذکر روزهای هفته
درباره

جستجو
آرشیو مطالب
صفحات مجزا
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی
دعای عظم البلا

ابر برچسب ها


گفتار زهاد و حکما و امثال آنها:

لقمان به پسرش فرمود: پسر جان! انسان سه قسمت است: یکی مال خدا، دیگری برای خودش و سوم بهرۀ کرم، سهم خدا روح است ( که بجانب خدا پرواز کند) و نصیب خودش علم است. (که از آن لذت برد)  و بهره کرم بدن است.

 

حکیمی گفته: رفقا سه دسته اند: گروهی مانند غذا چاره ای از آنها نیست، اینها برادران دینی اند، جمعی بسان دارو گاهی مورد نیازند، اینان یاران وقت گرفتاری اند، و عده ای هم هرگز بدرد نمی خورند، اینها طمعکاران اند.

 

سفیان ثوری ( یکی از زهاد سنی که حضرت صادق(ع) از او انتقادها کرده گوید: مردم سه گونه اند: مرد تمام، نیمه مرد، نامرد،: مرد تمام آن است که از خود رأی دارد از رأی و نظر او استفاده می شود، نیمه مرد کسی است که از خود رأیی ندارد اما از صاحبان فکر نظر می خواهد و از عقیدۀ آنها پیروی می کند، نامر آن است که نه از خود اندیشه دارد، نه از رأی متفکران بهره می گیرد.

 

دیگری گوید: جز بر سه چیز دنیا افسوس نخورم: برادر دینی که عیوبم را پی برده بنماید، دانشمندی که کج شوم راستم کند، و چون نادانی کنم هشدار دهد، و رزقی که به منت مخلوق در آن باشد و نه عذاب خالق.

 

سهل بن عبدالله گوید: تا سه حالت در کسی جمع نشود لایق ریاست نیست: با مردم به حماقت و نادانی رفتار نکند، از نادانی آنها صرف نظر کند، به مال آنها چشم ندوزد بلکه مال خویش را در اختیارشان گذارد.

 

حکیمی گفته: اگر خواهی وفای کسی را بدانی، ببین فکر دوستان می افتد یا نه، یاد وطن می کند یا نه، بر گذشته می گرید یا نه.

 

دیگری گوید: روش خوش، کم حرفی، و معتدل راه رفتن از صفات پیامبران است، چنانکه روش بد، پرحرفی، و متکبرانه راه رفتن از صفات اشقیا و بدبختان است.

 

عاقلی گوید: سه چیز پایان ندارد: امنیت، سلامت، روزی بقدر کفاف (لابد غرض این است که عظمت این سه نعمت را نمی توان اندازه گیری کرد).

 

حکیمی گوید: در سه مورد هیچ مرد محترمی نباید بزرگی کند اگر چه پادشاه باشد: بر خاستن جلو پدر و مادر، استفادۀ از عالم در کار آخرت، پذیرائی مهمان.

 

ابن عباس گوید: همنشین سه حق بر من دارد چون رو کند چشم بوی دوزم، چون بنشیند جایش دهم، هنگام گفتار به سخنش گوش کنم،  همنشینی احمق خطر ناک است، و برخاستن ار کنار او پیروزی و موفقیت.

 

ابن عباس گوید: هرگز شیطان مثل سه وقت ناله و فریاد نکرده: هنگام رسیدن لعنت خدا و اخراج از آسمانها، در وقت تولد پیامبر(ص) و موقع نازل شدن سورۀ حمد که آغازش بسم الله الرحمن الرحیم است.

 

دیگری گفته: سه چیز بلغم را بر طرف کند و حافظه را قوی: روزه، مسواک، قرآن خواندن.

 

غزالی گوید: توبه راست نیاید مگر به سه شرط: ترک گناه الان، تصمیم به ترک آن در آینده، و جبران گذشته.

 

ارسطو گفته: سعادت به سه چیز است: سعادت روح به معرفت و حکمت و شجاعت است: و سعادت بدن به مال و مقام، و افتخارات نژادی است.

 

پیغمبر اکرم(ص) از عده ای از اصحاب پرسید: شما چه هستید؟ گفتند مؤمن، فرمود: نشانۀ ایمانتان چیست؟ گفتند، در گرفتاری صبر کنیم، در رفاه شکرگذاریم، و به قضا و قدر تن در دهیم. فرمود: بخدای کعبه شما مؤمن اید.

 

رسول خدا(ص) فرمود: هر مردی که سه فرزند نا بالغش بمیرند، و هر زنی که داغ سه اولاد ببیند از آتش جهنم در امان است.

 

ابوذر از پیغمبر(ص) نقل کرده  که: هر پدر و مادر مسلمانی که سه فرزند بالغشان بمیرند خداوند بفضل کرمش آنها را وارد بهشت کند.

 

دیگری گفته: هر که از خدا بترسد خشم خویش فرو نشاند، هرکه جانب خدا نگهدترد بهر خواهش نفس اقدام نکند، آنکه از حساب ترسد هر چه جلو بیاید نخورد بلکه مراقب حلال و حرام باشد.

 

معاویه از خالدبن معمر پرسید: به چه مناسبت علی را دوست دارد؟ گفت: چون دارای سه امتیاز بود: در وقت غضب بردبار بود، در گفتار راست می گفت، در زمان حکومت و خلافت رعایت عدالت می کرد.

 

حسن بصری گفته: معاویه سه کار نابود کننده کرد: خلافت را غضب کرد در صورتی که جمعی از افراد پیامبر ( که شایستگی این مقام داشتند) هنوز زنده بودند، پسرش یزید را بر مردم مسلط کرد که همیشه مست شراب بود،لباس ابریشم می پوشید و ساز می زد.«زیاد» را برادر خود خواند و فرماندار عراق کرد.

 

حکیمی گوید: دنیا را برای یکی از سه چیز طلب کنند: بی نیازی، عزت، وراحیت،در صورتی که عزت در سایۀ اعراض از دنیا است، و بی نیازی به قناعت است، و آسایش در پرتو رنج اندک.

 

انو شیروان سه قطعه کاغذ داد به آن پیش خدمتی که همیشه بالای سرش ایستاده بود و گفت چون خشم من شدت کند بترتیب آنها را بدست من بده، روزی سخت در غضب شد، خادم قطعۀ اول را داد، نوشته بود: خشم خود را نگهدار، تو خدا نیستی، بعد قطعۀ دوم را داد. نوشته بود: بر بندگان خدا ترحم کن تا خدا بر تو رحم کند، سپس قطعۀ سوم را داد. نوشته بود: با بندگان خدا بحق رفتار کن که جز از این راه به سعادت نرسی.

 

محمدبن سماک گوید: سالها بدنبال مال می دویدم تا وقتی که به یاد قارون افتادم ( که با آن همه ثروت چه سر انجام بدی پیدا کرد) دیدم هیچ چیزی مرا بخدا نزدیک نمی کند: قلب پرهیزکار، زبان راستگو، و تن صبر پیشه.

 

یحیی بن معاذ گوید: حرص شیر است، و مردم نسبت به آن سه گونه اند: جمعی آن را آزاد گذاشته اند، اینها دنیا پرستانند، گروهی در بندش کرده اند. اینها زاهدان اند، عده ای سرش را بریده اند. اینان دوستان خدا( از قبیل پیغمبران) و پیروان آنانند.

 

پیشینیان در بارۀ سه چیز به یکدیگر سفارش می کردند و در مکاتبات به هم می نوشتند: 1- هر که برای آخرت کار کند خدا دنیایش را کفایت فرماید، هر که باطنش را اصلاح نماید خدا ظاهرش را بیاراید، هر که ما بین خودش را با خدا اصلاح کند، خدا ما بین او را با مردم بصلاح آرد.

 

تبن عباس گوید: کلمۀ زهد از سه حرف ترکیب شده: ز، ه، د، «ز» زاد المعاد(یعنی توشۀ آخرت) است، «ه» هدایت در دین است، و «د» دوام در طاعت خدا.

 

حکیمی گفته: سه چیز از گنجهای خداست که جز در اختیار دوستانش ننهد: فقر، مرض و صبر.

 

از ابن عباس پرسیدند: بهترین روزها و بهترین ماه ها و بهترین عمل ها کدام است؟ گفت: بهترین روزها جمعه است، بهترین ماه ها ماه رمضان است، و بهترین اعمال نمازهای پنجگانه در اول وقت، این سخن را برای علی(ع) نقل کردند فرمود: اگر از تمام علمای مشرق تا مغرب عالم بپرسند غیر از این جواب ندهند اما من می گویم: بهترین عملها آن است که قبول درگاه خدا شود، و بهترین ماه ها ماهی است که در آن از گناه توبه کنی، و بهترین روزها روزی است که با ایمان به سوی خدا روی.

 

یکی از حکمای یونان گوید: سه چیز برای کسی ننگ نیست. بیماری، فقر، و مرگ.

 

وهب گوید: در تورات نوشته: آدم حریص فقیر است گرچه همه دنیا را مالک شود، مطیع خدا فرمان روا است هر چند غلام باشد، قانع بی نیاز است اگر چه گرسنه باشد.

 

بعضی گفته اند: نشانۀ منافق سه چیز است: خیانت در امانت، دروغ، خلف وعده.

 

حکیمی گوید: سه صفت در هر که باشد عقلش کامل است: اختیار زبانش را داشته باشد، به اوضاع زمان آشنا باشد، بکار خود بپردازد( و بیهوده عمر را مصرف نکند).

 

به ابراهیم ادهم گفتند: به چه مناسبت زهد اختیار کردی؟ گفت: به سه جهت: 1- دیدم قبر وحشت ناک است و انیسی ندارم. 2- راه دراز است و توشه ای ندارم. 3- قاضی محکمۀ خدا جبار است و عذری ندارم.

 

از حضرت ابراهیم خلیل پرسیدند: به چه سبب خداوند تو را به دوستی گرفت. فرمود: به سه علت: فرمان خدا را بر دستور دیگران ترجیح دادم، بر چیزی که خدا کفایت کرده بود( مانند روزی) همت نگماشتم، و هرگز بون مهمان غذا نخوردم.

 

بعضی گفته اند: خوشبخت ترین مردم کسی است که قلب دانا، بدن شکیبا، و روح قانع داشته باشد. حدیثهائی که شیعه از امام جعفر صادق(ع) نقل کرده اند.

هر که را چهار توفیق دهند از چهار چیز محروم نکنند: هر که حال دعا یابد از اجابت نا امید نشود، هر که توفیق استغفار پیدا کند از توبه بی بهره نماند، هر که سعادت شکر بدست آرد از زیادی نعمت بی نصیب نگردد، و هرکه روح صابر دارد از اجر و ثواب محروم نشود.

 

چهار موجود صدای مردمی را که در بارۀ آنها دعا کنند. بشنوند، پیغمبر(ص)، حور العین، بهشت و دوزخ. هر که بر پیغمبر درود فرستد یا به او سلام کند صدایش به آن جناب برسد. هر که گوید، خدایا حور العین به من تزویج کن، صدایش را آنها بشنوند و گویند: پروردگارا فلان ما را خواستگاری کرده ما را به وی تزویج نما، هر که دعا کند، خدایا مرا وارد بهشت کن، بهشت صدایش را بشنود و گوید خدایا او را در من مسکن ده، و هر کس از آتش به خدا پناه برد جهنم گوید خدایا پناهش بده.

 

هر که سه صفت داشته باشد چهر امتیاز در جامعه پیدا کند: کسی که دروغ نگوید، ستم نکند، و خلف وعده ننماید عدالتش بر مردم معلوم شود، محبتش در دلها جای گیرد، غیبتش حرام، و برد باری با او واجب گردد.

 

چهار چیز از گنجهای بهشت است: مخفی داشتن مصیبت، و کتمان درد، و پنهان صدقه، و کتمان احتیاج.

 

بهشتیان چار نشانه دارند: چهرۀ گشاده، زبان نرم، دل مهربان، دست باز.

 

چهار چیز در چهار مورد جایز نیست: خیانت، دغلی، دزدی و ریاکاری که اینها در حج و عمره و ازدواج، و صدقه نا مشروع است.

 

هر که چهار چیز را برای من متعهد شود. من چهار خانه در بهشت برای او او ضامن شوم: عهده دار شود که انفاق کند و از فقر نترسد و در حق مردم نسبت به خود انصاف دهد، به همه سلام کند، و جدال نکند هر چند بر حق باشد.

 

چهار چیز از چهار چیز سیر نشوند: زمین از باران، چشم از نگاه، زن از مرد، عالم از علم.

 

شیعیان ما بهر مصیبتی دچار شوند به چهار بدبختی گرفتار نشوند: از زنا متولد نگردد، دست گدائی پیش مردم دراز نکنند، مورد لواط واقع نشوند، و سبزۀ کبود رنگ در آنها دیده نشود.

 

 (نصایح ثقة الاسلام حاج میرزا احمد جنتی اصفهانی)

«گرد آورنده: عبدالحسین میهن پرست»

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو | Buy Website Traffic