منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
نویسندگان
نظرسنجی
هدیه برای سلامتی و فرج امام زمان(عج)







آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • کل بازدیدها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین به روز رسانی :
  • تعداد نویسندگان : [عبدالحسین میهن پرست]
  • تعداد کل مطالب :
  • .

    روزشمار محرم عاشورا
    مراجع تقلید

     آیت الله سید علی خامنه ای (مد ظله العالی)
    خامنه ای
     آیت الله جواد تبریزی (رحمة الله علیه)
    تبریزی
     آیت الله محمد تقی بهجت (رحمة الله علیه‌)
    بهجت
     آیت الله نوری همدانی (مد ظله العالی‌)
    همدانی

    صافی
     آیت الله ناصر مکارم شیرازی (مد ظله العالی‌)
    مکارم شیرازی
     آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
    لنکرانی
     آیت الله سید علی سیستانی (مد ظله العالی)
    سیستانی
     آیت الله وحید خراسانی (مد ظله العالی )
    خراسانی
     آیت الله جوادی آملی (مد ظله العالی )
    آملی
     آیت الله جعفر سبحانی (مد ظله العالی)

    جهت دریافت كد لوگوی مراجع كلیك كنید
    رب الکریم
    روزشمار فاطمیه روزشمار فاطمیه

    دعای فرج
    دعای عظم البلا ساعت فلش مذهبی ذکر روزهای هفته
درباره

جستجو
آرشیو مطالب
صفحات مجزا
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی
دعای عظم البلا

ابر برچسب ها


« وَ مِنَ الأَلسُنِ صِفَتُهُ » و زبان ها را توان و صف آفریدگار توانای هستی نیست.

این فراز نشانگر آن است که زبان ها نمی توانند آنگونه که شایسته است خدای را وصف کنند، همانگونه که چشم ها را نمی بینند. چگونه انسان می تواند واقعیتی را که ندیده و به آن احاطه نیافته استّ آن را به وصف کشد؟

امیرِ دانش می فرماید:

« لَیسَ لِصِفَتِهِ حَدٍّ مَحدُدٌ وَلا نَعتٌ مَوجُودٌ » ( نهج البلاغه-خ 1 )

صفات ویژگی های خدا مرز و اندازه ای ندارد و نامحدود است؛ چرا که صفاتش عین ذات اوست، و همانگونه که دریافت و درک ذات بی همتای او ممکن نیست، صفات او را نیز نمی توان درک کرد

« وَ مِنَ الأَوهامِ کَیفِیَّتُهُ »؛ و نیز نیروی وهم و قدرت پندار و اندیشۀ انسان نمی تواند به چگونگی ذات خدا دست یابد و آن را درک کند. چرا که خدا برای انسان نیروهایی آفرید که از آنها به حواسّ چندگانۀ باطنی نام می برند و آنها عبارتند از: نیروی ذاکره، حافظه، مفکّره، واهمه و حسّ مشترک.

نیروی « واهمه » نیرویی است که انسان بدان مجهّز است، و به وسیلۀ آن پدیده های جزیی را درک می کند.

انسان به وسیلۀ نیروی «واهمه» می تواند انسان زیبا پهره و کاخ سر به آسمان کشیده یا بوستان سرسبز و پرطراوت و یا پدیده ای همانن آن را در صفحۀ ذهن و سازمان وجود خویش تصوّر کند؛ و روشن است که هر آنچه را انسان تصوّر یا توهّم نماید، پدیده و مخلوقی بیش نخواهد بود، اما انسان با این نیروی «واهمه» هرگز نمی تواند پدید آورندۀ هستی را- آنگونه که هست- در صفحۀ ذهن خویش تصوّر نماید و در یابد که ذات اقدس او چگونه است؟ چرا که خدا فراتر و برتر ار هر تصوّر و توهّم و چگونگی و پندار است و تصوّر چگونگی در ذات مقدس او راه ندارد.

آفرینش آغازین بدون هیچ نمونه و الگو:

سپس دخت فرزانه پیامبر در بیان آفرینش آغازین، یا آفرینش ابداعی و ابتکاری و بی هیچ نمونه و الگوی کران تا کران هستی از سوی خدا، فرمود:

« اِبتَدَعَ الأَشیاءُ لا مِن شَی ءٍ کانَ قَبلَها » پدیده های آفرینش را بی آنکه ماده ای از پیش باشد پدید آورد.

به عبارت دیگر آنها را بی آنکه موجود باشند آفرید.

مادیگران می گویند: اصل همۀ پدیده ها، مادّه است و امکان ندارد پدیده ای بدون وجود مادّه پدیدار گردد.

اگر از آنان پرسش شود که با این بیان، خود مادّه از چه و از کجا پدید آمد و چه قدرتی آن را پدیدار ساخت؟ آنگاه است که پاسخی جز سکوت ندارند و نمی توانند جواب قانع کننده ای ارائه دهند؛ چرا که اگر بگوین مادّه از غیر مادّه سرچشمه گرفته و پدید آمده است، به آنان خواهیم گفت: چه مانعی خواهد داشت اگر پدیده های دیگر نیز از قدرتی جز مادّه سرچشمه گرفته و از آن قدرت بی کران پدید آمده باشند؟ و اگر پاسخ دهند که مادّه، از مادّۀ دیگری پدید آمده است، از آنان می پرسیم که آن مادّۀ دیگر، از چه و از کجا و چگونه پدید آمده است؟ و همین گونه در مادّه های دیگر، این پرسش ما از آنان باقی است.

از این رو ایمان به این حقیقت که خدای پدیده های گوناگون هستی را از عدم بوجود آورده است، دیدگاهی بهتر و برتر  و سالم تر از دیگر دیدگاه هاست.

« وَأَنشَأَ ها بِلا إِحتِذاءِ أَمثِلَتٍ اِمتَثَلَها » و آن پدیده ها را بی کران که از نمونه ای ، نمونه برداری یا از کسی پیروی کند، پدید آورد.

به عبارت دیگر خدا پدیده ها را بی آنکه در تصوّر و ویژگی های آنها از دیگری نمونه و الگو بگیرد، همه را پدید آورد.

شما خوانندۀ عزیز به پدیده های صنعتی و اختراعات جدید نظاره کن، خواهی دید که مخترعان آنها را از دیگر پدیده ها و مخترعان الهام یا الگو گرفته اند؛ برای نمونه: مخترعان هواپیما، هنگامی که به پرنده ها و پرواز آنها نگریستند و دریافتند که آنها به هنگامۀ پرواز، پاهای خود را به شکمشان می چسبانند و به هنگام ورود باز می کنند و آزاد می سازندو .... به ساختن هماپیما و اندیشه پرواز در اوج آسمانها افتادند. و مخترعان زیر دریایی ها، هنگامی که ماهیان دریارا دیدند- که هر گاه بخواهند به اعماق آبها فرو می روند، و هر گاه که نخواهند بر سطح آب می مانند و شنا می کنند- به اندیشۀ ساختن زیر دریایی افتادند.

و همینگونه پیشرفت صنعت و دگرگونی در صنایع و کارخانجات را اگر پژوهشگرانه مورد بررسی و پژوهش قرار دهیم، همه بر اساس نمونه گیری و اقتباس و الهام از دیگری یا دیگر پدیده هاست؛ اما آفریدگار توانای هستی در آفرینش جهان و پدید آوردن پدیده های گوناگون، از هیچ مادّه و نمونه و پدیده ای الگو نگرفته و پیروی نکرده است.

« کَوَّنَها بِقُدرَتِهِ » آفریدگار هستی پدیده های گوناگون را در پرتو قدرت کامل خویش پدید آورد.

در آفرینش موجودات، نه کسی با او مشارکت و معاونت داشت؛ و نه ابزارآلات و ادواتی را به کار گرفت. نه، بلکه با قدرت بی کران جهان هستی را با همۀ پدیده هایش آفرید.

« وَذَرَأَها بِمَشِیَّتِهِ » و آنها را به خواست و ارادۀ خویش آفرید.

این فراز بیانگر این واقعیت است که خداوند پدیده ها را چه از نظر شکل و ظاهر و چه از نظر چگونگی و باطن و چه از نظر شمار دیگر خصوصیات، همه را به اراده و خواست خویش و بدون ذرّه ای فشار و اکراه و اجبار آفریده است. در پرتو همان اراده ای که قرآن بیانگر آن است و در وصف آن می فرماید:

« إِنَّمَا أَمرُهُ إِذَا أَرادَ شَیئَاً أَن یَقُولَ لَهُ کُن فَیَکُونُ » ( سوره یس- آیه 82 )

فرمان او هرگاه آفرینش چیزی را اراده کند، تنها این است که به آن چیز می فرماید:

باش! آنگاه است که آن پدیده، بی درنگ پدیدار می گردد.

هدفمندی و هدف داری در آفرینش:

آنگاه سخن حکیمانه اش را به هدف مندی و هدف داری در آفرینش انسان و جهان سوق داد و فرمود:

« مِن غَیرِ حاجَتٍ مِنهُ اِلی تَکوینِها » (سوره یس-آیه 82 )

بی آنکه نیازی به پدید آوردن موجودات و آفرینش آنها داشته باشد، آنها را آفرید.

آری آفریدگار هستی نه نیازی بدان ها داشت تا تنهایی خویش را با انس با آنها بر طرف سازد، و نه نیاز به یاری آنها داشت؛ چرا که او به مفهوم کامل و جامع کلمه، کامل است و نیاز در ذات والای او راه ندارد.

« وَلا فائِدَتٍ لَهُ فی تَصویرِها » و برای او سود و بهره ای در صورت بخشیدن به آنها نیست.

هنگامی که نیاز به سود رسانی را در آفرینش پدیده ها نسبت به آفریدگارشان نفی کردیم، شایسته است که فلسفۀ آفرینش آنها را در یابیم؛ چرا که هیچ کاری آن هم از آفریدگار فرزانه بدون دلیل نخواهد بود، و او از بیهوده کاری و بی هدفی پاک و بدور است.

« ألّا تَثبیتاً لِحِکمَتِهِ . . . » جز نشانگری و بنیان فرزانگی و حکمت خدا در آفرینش هستی . . .

این فراز نشانگر آن است که هدف از پدیده و آفرینش آنها نمایش آشکار حکمت خداست، و خدا آن حکمت بالغه ای را پدید آوردن پدیده ها و آفرینش جهان هستی را اقتضا می کرد خود می داند، و شاید یکی از آن حکمتها و رازها این است که او را بشناسد.

« وَتَنبیهاً عَلی طاعَتِهِ » و آگاه ساختن آنان به فرمانبرداری در برابر دستوراتش.

به این معنا که خداوند آنها را آفرید تا فرمان خویش آشکار ساخته و آنها را بر لزوم و وجوب فرمانبرداری از آفریدگار هستی آگاهی بخشد؛ چرا که در قرآن می فرماید:

« وَ ما خَلَقتُ الجِنَّ و الاِنسَ اِلاّ لِیَعبُدُون » (سوره ذاریات- آیه 56 )

و ما پریان و آدمیان را جز برای پرستش نیا فریدیم.

روشن است که فرمانبرداری از خدا و پرستش حقیقی او، تنها پس از شناخت او ممکن می شود، و پرستش بدون شناخت و آگاهی، ارزش و بهایی ندارد؛ همچنانکه بدون پرستش و فرمانبرداری از خدا فریب است.

« وَ أظهاراً لِقُدرَتِهِ » و برای اینکه قدرت خویش را آشکار سازد.

روشن است که قدرت آفریدگار هستی پیش از آفرینش جهان نیز موجود بوده است، اما او اراده کرد تا با آفرینش پدیده ها پرتوی از آن را به نمایش نهد. به همین جهت جماد و نبات، و حیوان و انسان را آفرید و در هر کدام از اینها ، نشانه هایی روشن از قدرت بی همانند خویش را به ودعیت نهاد.

ستارگان و کهکشانها و افلاک و آسمانها را پدید آورد، تا پرتو دیگری از قدرت خویش را نشان دهد؛ و نیز گلبولهای قرمز و سفید خون را آفرید؛ و مورچه؛ این حشرۀ شگرف را آفرید، و برای آن اندام و اعضا قرار داد؛ و نیز دیگر پدیده ها و موجودات گوناگون و شگفت انگیز جهان هستی را . . .

کوتاه سخن این است که در هر پدیده ای از پدیده های جهان هستی قدرت و دانش و و توان بی کران و بی همانند خدا در ابداع و ابتکار در آفرینش پدیده ها جلوه گر است.

« وَ تَعَبُدا لِبَرِیَّتِهِ ، وَ إعزازاً لِدَعوَتِهِ »

و مردم را در برابر دستورات انسان ساز خویش فرمانبردار سازد، و دعوت و فراخوان خویش به حیات شرافتمندانه را به وسیلۀ نعمتها، عزّت و قوّت بخشد.

آری آن خدای توانا پدیده ها را پدید آورد تا در برابر دستوراتش فرمانبردار گردند و از ضدّ ارزشهایی که او نشان می دهد دوری گزینند و او را بپرستند؛ چرا که پرستش، عبارت از سر فرود آوردن در برابر خدا و فرمانبرداری اوست.

و نیز پدیده های رنگارنگِ آفرینش را آفرید تا دلایل و برهان هایی را که پیامبران و دیگر فراخوانان به سوی توحید و عدالت و بندگی در دعوت خویش بدانها استدلال می کنند، قوی و شکست ناپذیر و قانع کننده باشد.

حکمت پاداش و کیفرها:

دخت فرزانۀ پیامبر در ادامۀ سخن خویش در بیان حکمت پاداشها و کیفرهای خدا برای نو اندیشان و تاریک اندیشان فرمود:

« ثُمَّ جَعَلَ الثَّوابَ عَلی طاعَتِهِ وَوَضَعَ العِقابَ عَلی مَعصِیَتِهِ » و آنگاه برای فرمانبرداری از خویش، برای مردم پاداش مرر فرمود و بر نافرمانی خویش کیفر عادلانه.

چرا که انسان هر کاری را بر اساس یکی از این دو انگیزه و محرّک انجام می دهد: یا بر اساس جلب منافع و تمایل به کسب سود و بدست آورئن ثمرۀ کار خویش، و یا بخاطر ترس از خطرات و ناملیمات زندگی و به انگیزۀ دفع آنها.

بر این اساس است که انسان به منظور به دست آوردن سود و رفع نیاز و ترس از فقر و تهی دستی، دست به تجارت می زند، و دانش پژوه بخاطر کسب دانش و بینش و فرهنگ و استخدام شدن، و به منظور فرار از آفت جهل و نادانی- که مانع ترقی و سعود او به مدارج کمال است- درس می خواند.

آری، واقعیت این است که انسانها تنها به انگیزۀ بدست آوردن پاداش مادی و معنوی، ویا بخاطر ترس از کیفر و عذاب است که فرمانبردار و قانون گرا می گردد و به همین دلیل هم خدای جهان آفرین برای پرستش و فرمانبرداری شایسته و بایستۀ خویش از سوی انسانها برای آنان پاداش و قدرشناسی و احترام مقرّر فرموده است؛ همانگونه که برای عصیان و نا فرمانی و زیر پا نهادن مقررات آسمانی خود، کیفری عادلانه در نظر گرفته است؛ اما چرا چنین کرد؟

« زِیادَتً لِعِبادِهِ عَن نِقمَتِهِ وَ حِیاشَتً مِنهُ إلی جَنَّتِهِ »خدا برای عمل کرد بندگان، پاداش و کیفر مقرر ساخت؛ تا بندگانش را از گناه باز دارد و آنان را به سوی کارهایی که انسان را در خور بهشت می سازد، سوق دهد.

اما چرا برای عملکرد شایسته و ناشایستۀ بندگانپاداش و کیفر عادلانه و هدفدار مقرر فرمود؟

برای اینکه بندگان خویش را از انجام کارهای ناپسندی که کیفر او را در پی دارد باز دارد، و آنان را به سوی کارهای شایسته ای که بهشت و خوشنودی او را از پی دارد بکشاند.

ادامۀ سخن جاودانۀ فاطمه(س):

و من با همۀ وجود و اخلاص گواهی می دهم که پدرم محمد(ص) بندۀ برگزیده و فرستادۀ اوست. پیش از آنکه او را برای نجات و هدایت مردم بفرستد، وی را بر گزید و پیش از آنکه او را بیافریند، برای این مقام والا نامزدش ساخت، و پیش از اینکه او را برانگیزد به پیامبریش بر گزید.

در آن هنگام که بندگان در جهان غیبت پنهان و در پشت پرده های هراس آور نیستی پوشیده و به آخرین مرحلۀ نیستی نزدیک بودند.

این بدان خاطر صورت گرفت که خداوند از آینده فرجام کارها آگاه بود و به حوادث روزگار احاطه داشت و مقدرات را بخوبی می شناخت.

او پیامبر را بر انگیخت تا فرمانش را کامل سازد و حکم خویش را اجرا و مقدرات خود را نفوذ بخشد.

پیامبرش پس از بر انگیخته شدن، امت ها را دید که آیین های خرافی و پراکنده ای برگزیده اند. گروهی در برابر آتش کرنش می کنند، و دسته ای بت هایی را- که خود تراشیده اند، می پرستند و با اینکه آفریدگار خویش را در پرتو فطرت خداگرایانۀ خویش شناخته اند، به نا روا او را انکار می کنند.

خدای پر مهر در پرتو نور افشانی های محمد(ص)، تاریکی ها را بر چید و روشن ساخت و ابرهای تیره و تار را از برابر اندیشه ها و دیدگان زدود.

او به منظور هدایت بشریت به پا خاست و آنان را از گمراهی و اسارت رهایی بخشید و دیدگانشان را بینا ساخت و به آیین استوار، رهنمون گشت و به راه راست فراخواند. سپس خدای پر مهر روح تابناک پیامبرش را با نهایت مهر و محبت و از سر رغبت و رأفت به سوی خود برد. آری محمد(ص) از رنج این جهان آسود و اینک در میان فرشتگان و خوشنودی پروردگارِ آمرزنده و در جوار قرب فرمانروای پرشکوه این جهان و آن جهان قرار دارد.

درود خدا بر پدرم، همو که پیام آور پروردگار، امانتدار وحی، برگزیدۀ بارگاه وی از میان همه، و مورد خوشنودی او بود و سلام و رحمت و بخشایش خدا و برکاتش بر او باد.

(از ولادت تا شهادت حضرت فاطمه(س)- علامه فقیه سید محمد کاظم قزوینی(ره) مترجم- علی کرمی فریدنی- ص457)

« گردآورنده: عبدالحسین میهن پرست »

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو | Buy Website Traffic